Tom Clancy’s Splinter Cell Blacklist Review

• Scenariu excelent
  • Co-op excelent
  • Spies vs. Mercs a revenit
CON

• Checkpoint-uri prea rare
  • Versiunea de PC lansata cu ceva probleme

Cand baza militara a SUA din insula Guam este atacata si distrusa de un grup terorist autointitulat “Inginerii”, Presedintele SUA trebuie sa raspunsa noii amenintari. The Fourth Echelon reprezinta cea mai avansata, inteligenta si bine pregatita unitate speciala din lume. Dar pentru a da de urma teroristilor care au amenintat cu distrugerea altor obiective strategice  americane  la fiecare sapte zile, Sam Fisher si echipa sa vor trebui sa strabata intregul glob. Un scenariu demn de cea mai noua productie din seria Splinter Cell, una din cele mai vechi francize ale producatorului Ubisoft.StorylineNoul Splinter Cell BlackList ne prilejuieste intalnirea cu acelasi Sam Fisher, spion de prim rang si expert in operatiuni secrete. De aceasta data, jocul incepe cu Sam si vechiul sau prieten Victor Coste care sunt pe punctul de a decola din baza militara a SUA de pe insula Guam. In paralel insa, asistam si la un atac in forta asupra conducerii bazei, care este neutralizata impreuna cu toti soldatii ce pazesc punctele cheie ale bazei.

Fara a sti ce se intampla si in ciuda faptului ca toate comunicatiile radio sunt la pamant, Vic decide sa decoleze, exact in acelasi moment in care in jurul lor incep sa se dezlantuie explozii repetate la depozitele de munitii.
Lovit de resturile aruncate in aer, elicopterul in care se afla cei doi este grav avariat si dupa o prabusire de urgenta, Sam si Victor Coste, neinarmati si complet expusi, se vad nevoiti sa isi croiasca drum printre inamici pentru a neutraliza bruiajul radio si a cere intariri.

Este evident un prim nivel cu rol de tutorial ce ii va (re)introduce pe cei mai multi dintre jucatori in arta de a se strecura nevazuti, a ataca numai la nevoie si a atinge obiectivul cu minim de damage. Insa povestea capata o turnura neasteptata atunci cand Victor este grav ranit in incercarea de a-l salva pe Sam de explozia unei grenade…
La scurt timp, mass media incepe sa vehiculeze o stire bomba: un grup terorist paramilitar, autointitulat “The Engineers”, a revendicat atacul, facand publica o lista cu cinci puncte, denumita „The Blacklist”. Pe ea sunt mentionate obiective viitoare din diverse ramuri strategice ale SUA impreuna cu amenintarea ca daca Statele Unite nu isi retrag trupele de peste tot din lume, tara va fi lovita brutal si in mod repetat.
In raspuns la acest atac neasteptat, Presedintele Statelor Unite, Patricia Caldwell (o imitatie reusita a lui Hillary Clinton), decide sa creeze o structura noua de raspuns, denumita “Fourth Echelon”. Si evident ii desemneaza pe Anna “Grim” Grímsdóttir (Operatii), Charlie Cole (IT) si Isaac Briggs (Tactic, ex CIA) ca si coechipieri ai lui Sam Fisher. Iar sarcina lor este sa identifice membrii grupului terorist dar si sa opreasca atacul celorlalte tinte din Blacklist.
Pentru asta, Fourth Echelon se transforma intr-o unitate mobila, amplasata la bordul unui avion cargo militar, dotat cu cele mai moderne tehnologii. Astfel, Sam si echipa lui pot parcurge distante impresionante din Orientul Mijlociu si inapoi pana in Statele Unite, urmarind indiciile lasate de teroristii si facand tot posibilul pentru a neutraliza amenintarea reprezentata de acestia.Gameplay
Chiar daca seria a evoluat foarte mult de la primul titlu Tom Clancy’s Splinter Cell, Ubisoft a pastrat mereu conceptul de stealth ca prima arma in rezolvarea misiunilor iar Blacklist se mentine in aceiasi parametri. Dar jocul este in fapt mult mai complex si indiferent daca v-ati decis sa il incercati prin prisma povestii doar doar pentru actiunea desprinsa din romanele scriitorului Tom Clancy, nu veti ramane cu nici un regret.

Indiferent de stilul de joc, veti avea mereu la dispozitie posibilitatea de a va orienta spre un alt tip de gameplay. Sunt note subtile si diferente greu de remarcat la inceput, dar ele se dezvolta mai mult pe parcurs: Fiecare misiune terminata aduce in contul jucatorului recompense financiare cu care se pot achizitiona noi echipamente. Aici insa, intervine preferinta fiecaruia. Poate veti dori sa va imbunatatiti capacitatile stealth caz in care veti cumpara echipament adecvat sau poate preferati confruntarile directe, caz in care exista si accesorii ce va vor oferi protectie suplimentara intr-un schimb de focuri.
Cei de la Ubisoft au dezvoltat un sistem de cover foarte reusit pentru Splinter Cell: Blacklist. Practic, in cele mai multe cazuri, Sam Fisher nici nu trebuie sa isi lichideze toti adversarii intalniti, ci poate “naviga” din umbra in umbra, ocolind zonele critice pentru a atinge obiectivul. Dar acolo unde nu se poate altfel, comanda Mark & Execute ofera un avantaj tactic de exceptie: adapostiti in spatele unui obstacol solid, departe de gloantele inamice, va puteti selecta tintele (maxim doua) iar Sam le va executa cu cate un headshot spectaculos.
AI-ul adversarilor nu este stralucit, dar uneori apar variatii neasteptate in atitudinea lor iar schimbarile de traseu ale paznicilor sau cainii folositi pentru paza pot crea ceva probleme. Iar daca nu luati chestiile astea in serios, o sa descoperiti in curand ca checkpoint-urile nu sunt asa de dese si uneori puteti pierde pana la 10 minute de joc dintr-o greseala marunta.

Din pacate, pe PC cel putin, gameplay-ul a fost la inceput grevat de niste probleme ce ar fi putut fi evitate daca cei de la Ubisoft Toronto s-ar fi chinuit putin. De multe ori controalele predefinite se dovedeau ineficiente iar framerate-ul scadea adesea sub 30 fps, moment in care totul devenea frustrant de lent. Din fericire, compania si-a remediat problemele cu ajutorul unui patch si de atunci lucrurile par sa fi reintrat in normal.Grafica si sunet
Fiind lansat aproape simultan atat pe PC cat si pe Xbox 360 si PS3, Splinter Cell: Blacklist a primit usoare critici pentru grafica construita in jurul Unreal Engine 2.5. Totusi, atat pe PS3 cat si pe Xbox 360, nu exista probleme majore la acest capitol si versiunile pentru cele doua console se comporta exemplar. Toate texturile sunt corecte, exista reflexii foarte realiste, iar umbrele au un dinamism convingator. La fel, personajele sunt si ele bine detaliate, fara insa a excela la vreun capitol anume. Din pacate, varianta pentru PC nu a fost la fel de norocoasa, numerosi gameri plangandu-se de probleme, in special de scaderi de framerate sau blocaje ale NPC-urilor de pe harta.
Ceea ce insa a reprezentat o schimbare cu adevarat neplacuta, a fost renuntarea la serviciile lui Michael Ironside pentru vocea lui Sam Fisher. Aceasta decizie controversata a celor de la Ubisoft a fost dictata (spun ei) de faptul ca producatorii au dorit sa profite de noile tehnologii de captura a miscarii pentru a crea o experienta mai bogata si mai imersiva pentru jucatori. Cu alte cuvinte, Ironside era prea batran pentru a mai face atata miscare si prin urmare, sarcina a fost pasata mai tanarului actor Eric Johnson care, totusi, s-a achitat cu succes de ea.Multiplayer & co-op
Titlul spune multe pentru ca developerul a venit cu o idee inovatoare, a sters aproape complet limitele dintre single si multiplayer, introducand undeva la mijloc sistemul de co-op. Mai mult de 10 misiuni sunt optimizate pentru a fi jucate in co-op (Fisher & Briggs) iar pentru multiplayer a revenit modul Spies vs. Mercs (2 vs. 2) unde doi spioni trebuie sa sparga mai multe servere iar mercenarii trebuie sa ii neutralizeze.

Paladin Collector’s EditionDe obicei nu fac mentiune de editiile speciale ale unui joc, cel putin nu in review, insa Paladin Collector’s Ediotion merita si nu pentru cele 88 de pagini de benzi desenate din volumul Splinter Cell: Echoes si nici pentru cele doua harti multiplayer ori pentru Upper Echelon Pack ce ii ofera lui Sam Fisher niste dotari suplimentare. Nu oameni buni. Inchideti consolele, dati shut down la computer si iesiti in curte, pentru ca acest pachet contine si o replica radiocomandata (evident in miniatura) a avionului lui Fisher. Asta da distractie in aer liber si din ce am vazut pe YouTube, minunea chiar zboara, nu se incurca. Deci inca odata, bravo Ubisoft!Ultimul cuvant

Nu cred ca exagerez daca spun ca Ubisoft este in momentul de fata cel mai puternic producator de jocuri (bune). Compania franceza si studiourile sale subsidiare raspandite peste tot pe glob, au reusit sa revitalizeze cumva ideea de franciza asa cum o stiam noi. Si nu ma refer aici numai la Splinter Cell dar si la alte titluri pe care le-au produs (precum cele din seria Assassin’s Creed) si care in spatele unui nume comun ascund totusi o individualitate bine conturata.

Trebuie sa admit ca nu ma asteptam ca Black List sa ma captiveze atat de mult pe cat a facut-o. Ma asteptam sa vad un Sam Fisher diferit, privat de vocea lui Michael Ironside si mult mai palid in comparatie cu imaginile sale anterioare. Eram pregatit sa comentez malitios la adresa acestei tematici a terorismului, atat de abordata de toate productiile action-adventure/militare din ultimii ani. Dar a trebuit sa imi reconsider aceasta atitudine in fata unui joc care a stiut sa se reinventeze si sa se intoarca mai aproape de originile sale.

Combinatia de nou si vechi este subliniata si de personajele intalnite: Victor Coste, Andriy Kobin sau Anna “Grim” Grímsdóttir, pe care cei care au mai jucat alte titluri din seria Splinter Cell, i-au mai intalnit cu siguranta dar si de Charlie Cole sau Isaac Briggs, aditii noi in echipa Fourth Echelon dar care se inscriu perfect in linia generala a actiunii. Asta imi place la un joc bun: Sa vad un scenariu dinamic, spectaculos si plin de actiune dar…nu tras de par si cu siguranta fara elemente de show in exces.
Insa pe ici pe colo, trebuie sa admit ca producatorii au mai si exagerat cu chestii mult prea dure. Stiu ca cei de la Ubisoft au scos din joc o scena de tortura asupra careia au primit un feed back profund negativ, insa exista inca prea multe scene explicite de executii si teroare exercitata asupra unor militari sau civili nevinovati.
Oricum ar fi, Tom Clancy’s Splinter Cell: Blacklist este un joc excelent realizat si care se merita incercat. Nota 9!
Sursa: gameway.ro